Nu kan du få din hyresavi som e-faktura

Att manuellt hantera sina hyresavier är både tidskrävande och förfallodatum kan glömmas bort. OCR-siffrorna måste skrivas in varje gång och beloppet kan bli fel. Dessutom belastas miljön. Nu kan vi erbjuda ett nytt betalsätt som underlättar för dig som hyresgäst hos oss. Det är enkelt, kostar ingenting och kallas e-faktura.

Gör såhär

  1. Gå in på din internetbank
  2. Välj e-faktura och anslut leverantör
  3. Följ länken och fyll i efterfrågade uppgifter
  4. Från och med nu meddelar banken när det finns en ny hyresavi
  5. Logga in på din internetbank och godkänn. Belopp, OCR och allt annat är redan ifyllt.

FAQ

Vad är en e-faktura (elektronisk faktura)?

En e-faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du titta på i internetbanken och den kommer att se ut precis som en hyresavi på papper.

Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Vissa internetbanker godkänner automatiska betalningar. För att fakturorna ska betalas automatiskt måste den inställningen göras på internetbanken. När du har godkänt AB Tranåsbostäder för automatisk betalning behöver du inte göra någonting utan då sker betalningen med automatik.

Får jag min hyresavi på papper?

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon hyresavi på papper från AB Tranåsbostäder. Däremot kan du alltid ta fram underlaget i din internetbank.

Vilken information får jag på e-fakturan?

Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en hyresavi på papper.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen. Vill du att hyran ska betalas på en annan dag än förfallodagen kan det ändras på internetbanken.

När får jag e-fakturan?

E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått din hyresavi på papper.

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din e-faktura på förfallodagen får du ett inkassokrav per post, på samma sätt som gäller för hyresavier på papper. Sena betalningar går dock att undvika genom automatisk betalning av e-faktura som erbjuds av flera banker.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från AB Tranåsbostäder.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Via din internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

 Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?

Har du frågor om betalningen, kontakta din internetbank.

Har du frågor om innehållet i e-fakturan, eller behöver du ytterligare information om e-faktura, kontakta oss på ekonomi@tranasbostader.se.